loading...
ایستگاه دانش
admin بازدید : 933 دوشنبه 18 خرداد 1394 نظرات (0)

با اعداد مهم تاریخ آشنا شوید (داستان اعداد)

عدد پی ( ۳٫۱۴…)

یکی از مهم ترین اعداد تاریخ به شمار می رود که در بسیاری از معادلات و قضایای آماری و همچنین الگوهای پیش بینی هوا کاربرد دارد. در عین حال عدد پی جزو مهمترین مفاهیم ریاضی در دنیا به شمار می رود و باید گفت که ۱۶ مین حرف هم در الفبای انگلیسی و هم در الفبای یونانی حرف π است.

 


عدد اولر ( ۲٫۷۱۸٫٫)

نظیر عدد پی یک عدد غیرمنطقی و غیرتکراری به شمار می رود که در بسیاری از جنبه های علمی، طبیعت و ریاضیات بویژه در اقتصاد کاربرد دارد. نام خود را از لئونارد اولر گرفته است ولی در واقع توسط دانشجوی او یعنی برمولی کشف شد که برای قرض گرفتن پول پیش یک نزول خور رفت. زمانی که او داشت مقدار سودی که باید پرداخت می کرد را حساب می کرد به یک عدد تقریبی رسید که ما امروز آن را به عنوان فاکتور حد می شناسیم.


ثابت اولر ( .۵۷۷۲۱…)

نباید آن را با عدد اولر اشتباه گرفت، این ثابت که گاهی اوقات ثابت ماسچرونی اولر هم نامیده می شود کاربرد خاصی در تنوری اعداد و هرگونه مباحث فرمولی و محاسبه ای مهندسی دارد.

 

4.6692

یک ثابت ریاضی که برای توضیح سیستم های دینامیک استفاده می شود. این عدد توسط میچل فیجمبام در سال ۱۹۷۵ با استفاده از یک محاسبه مسئله استاندارد کشف شد. او همچنین ثابت کرد این عدد یک تابع ریاضی است که با تئوری بی نظمی مرتبط است.


666

جدا از اینکه در انجیل از آن به عنوان عدد شیطان یاد شده است کاربردهای بسیار مهم دیگری هم برای تاریخ دوستان و تئوریسین ها دارد که یکی از آن ها در طول امپراطوری Assyrian قبل از شکست خوردن توسط بابیلون بوده است.

 


گوگول

یک عدد یک که به دنبال آن ۱۰۰ صفر می آید، این عدد منبع الهام ایجاد موتور جستجوی گوگل بوده است.


صفر

با نام های Zilch یا nada هم شناخته می شود، عدد صفر به عنوان عددی شناخته می شود که سیستم تفکیک سازی اعداد را ایجاد کرده است و پایه ریاضیات مدرن شده است، آن را به عنوان عنصر خنثی نیز می شناسند و می توان به هرعددی آن را اضافه کرد ولی مجموع تغییری پیدا نکند، همچنین می توان به عنوان یک عنصر در تقسیم هم از آن استفاده کرد که هرچیزی بر آن بخش کنیم منجر به خود صفر می شود.


1

خواه رتبه دانشگاهی باشد یا یک رتبه ی ورزشی! این عدد و شکل آن است که برترین نماد به شمار می رود، عددی که برتری خود را به هر عدد دیگری در جهان ثابت می کند.

 


7

عدد شانس، عدد تعداد روزهای هفته، مطابق با ۷ گناه کبیره، ۷ قاره، تعداد رنگ های رنگین کمان، نت های موسیقی، خارش ۷ ساله، آسمان هفتم و بسیاری موارد دیگر. در اروپا مردم بر این باور هستند که دختر یا پسر هفتم دارای نیروهای جادویی خواهد بود، در آمریکای لاتین هم مردم به این باور هستند که چنین افرادی تبدیل به گرگ نما می شوند. همچنین این عدد جزو پدیده ای به اسم ” آبی – هفت ” است؛ این پدیده عنوان میکند زمانی که از افراد عدد و رنگ مورد علاقه شان پرسیده شده عدد و رنگ انتخابی ببشتر سوال شوندگان، عدد ۷ و رنگ آبی بوده است.

 


نسبت طلایی

به عنوان میانگین طلایی یا عدد فی نیز شناخته می شود و اصطلاحی است که نسبت های کامل جهانی را در علومی نظیر معماری و آناتومی شرح می دهد. عدد ان تقریبا برابر با ۱٫۶۱۸۰۳۳۹۸۸۷ است و ساده ترین توضیح آن این است که «نسبت بخش بزرگتر به بخش کوچکتر، برابر با نسبت کل به بخش بزرگتر» باشد.

 


5

طبق گفته فیثاغورس، عدد ۵ در جهان کوچک بشری عدد کامل است. همچنین ارسطو به عناصر باستانی یونانی ها عنصر پنجمی نیز اضافه کرد و اسم آن را اتر گذاش که پایه بسیاری از اعمال عرفانی در بین کیمیاگران باستانی شد. همچنین این عدد در بعضی فرهنگ ها یک حالت نمادین دارد بطوری که در بین بوداهای چینی و زاپنی این عدد مقدس است و حتی مذهبی وجود دارد که توسط رابرت ویسلون مشهور شده است که در آن اعتقاد بر این است هر اتفاقی که در دنیا می افتد ربطی به ۵ و یا مضربی از این عدد دارد.


8

عدد کمال؛ آن را به ابدیت نسبت داده اند و مصریان باستان اعتقاد داشته اند که این عدد، عدد توازن و نظم دنیوی است. برای ژاپنی ها به معنای باروری است، در حالیکه بعضی از فیلسوفان باستانی عقیده دارند هشت نماد عشق و دوستی است.

 


43252003274489856000

اگر شما علاقه به بازی با مکعب های روبیک داشته باشید جالب است برایتان که بدانید این عدد، عدد کل ترکیباتی است که شما می توانید با این پازل سه بعدی انجام دهید که در سال ۱۹۷۴ توسط فردی به اسم ارنو روبیک اختراع شده است.


13

به علت شهرت جمعه سیزدهم ماه، ۱۳ گربه سیاه یا ۱۳۱۳ مرغ مقلد عدد نحس با شوم به شمار می رود و هنوز هم رازهای زیادی پیرامون این عدد وجود دارد. اعتقادات خرافاتی و یا مذهبی فراوانی هم حول آن وجود دارد به عنوان مثال یک عقیده مهم مذهبی در بین مسیحی ها وجود دارد که مسیح در شام آخر اعلام کرد یکی از ۱۳ پیروی او به او خیانت خواهد کرد.


10:10

موقعیت پیشفرض عقربه های ساعت به این صورت است و به این دلیل انتخاب شده است که تقارن و نظمی در آن نهفته است، گرچه حالت های دیگری نظیر ۸:۲۰, ۸:۱۸ و ۲:۵۰ نیز استفاده می شوند ولی موقعیت ۱۰:۱۰ موقعیت برتر خود را حفظ کرده است و بعضی ها اشاره می کنند این موقعیت شبیه لبخند است.

 


۸۶۷-۵۳۰۹

در دهه ۸۰ میلادی یک آهنگ مشهور به نام ” Jenny 8675309″ بر سر زبان ها افتاد که تا مدت ها شرکت های ارائه دهنده خدمات تلفن و مشتریان آن ها را کلافه کرد. در این آهنگ گفته می شود اگر با این شماره تماس بگیرید دختری بی قید در امور جنسی به اسم جنی حاضر به ملاقات شما می شود. جدا از مزاحمت های تلفنی که در طول چندین و چند سال همگان را دیوانه کرد این شماره به گران ترین شماره تلفن تاریخ تبدیل شد و در سایت eBay به قیمت ۲۰۲ هزار دلار توسط یک دی جی آمریکایی که در سال ۲۰۰۴ این شماره را خریده بود فروخته شد، او هرروز بیش از ۳۰ تماس از طرفداران آهنگ دریافت می کرد و آگهی او چنین می گفت : فروش کمپانی DJ من با مشهورترین شماره تاریخ – ۸۶۷-۵۳۰۹!

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 39
  • بازدید امروز : 27
  • باردید دیروز : 51
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 21
  • بازدید هفته : 78
  • بازدید ماه : 1,361
  • بازدید سال : 4,996
  • بازدید کلی : 34,893